על שפור ומניעה של יציבה לקויה לילדים


 כל הורה מוצא את עצמו מתבונן בילדו ותוהה במחשבה: " מה קרה ליציבה של ילדי?"

איך זה קרה שהוא יושב ככה פתאום עם גב עקום וכתפיים נפולות?

 המצב הזה הוא כמעט בלתי נימנע בעולם המודרני

על אף כול העגלות הטובות המנשאים וכסאות האוכל הטובים והמושקעים שקנינו ועל אף כל העצות והתרגולים משהו משתבש 

כבר עם תחילת הישיבה והזחילה  ניתן לשים לב שאצל תינוק בריא ועם התפתחות תקינה הראש נישא באופן חופשי ומאוזן מעל צוואר יציב גב ארוך ויציב ומפרקים חופשיים ובמעבר מתנוחות שונות כמו מישיבה לזחילה או לסירוגין לעמידה היחסיות הברורה הזו בין הראש צוואר גב ושאר הגוף לא מתערערת אלא בולטת בחיוניותה.  תינוק בריא אינו מכופף את גבו כדי להרים חפץ מהרצפה, אלא משתמש בכיפוף ברכיים ומפרק הירך כאשר היד תושט לעבר החפץ מתוך גב יציב וארוך. 

לאט לאט מגיל 3 ואילך משהו ביציבה מתחיל להשתבש

הסיבות לכך רבות : שימוש בכיסאות, ישיבה ממושכת מול מסך הטלוויזיה ,חשיפה מוגברת לגירויים, חיקוי לא מודע, חשיפה גבוה יותר למתח רגשי מתוך ההשפעות הרגשיות והבלתי נמנעות של החינוך בבית ובמסגרות השונות…

קיים בחברתנו מסר תרבותי שלילי ביחס לכישלון והצלחה, הצורך להצליח והמתח הכרוך  בכך יוצרים מתח פסיכו פיזי שהופך להרגל דומיננטי בהתפתחות הילד ובא ליידי ביטוי בשיבוש המתח השרירי והיציבה

התפתחות המודעות העצמית של ילדים מלווה בהתמודדות עם פחדים בסיסיים, והצורך להצליח כדי לרצות ולזכות באהבה.

כשאנחנו  שמים לב  לשיבושים ביציבה  של ילדינו  או כשאנו מתחילים לשמוע תלונות שכואב להם הגב או הצוואר  אנחנו כמובן  מיד רוצים להשפיע לשינוי, ובדאגה רבה  בדרך כלל  נציק להם באמירות כמו תחזיק את הגב ישר, שים לב לא להיות מכופף, אל תהיה עקום כול כך, תזדקף, תפסיק לשבת ככה… וכו"

אולי אפילו ננסה לדחוף להם את הגב לאחור כדי לנסות ליישר אותם ולהראות להם איך הם צריכים להיות. ,  מהר מאוד ניראה אותם אותם שוקעים חזרה או מתלוננים שקשה וכואב להם להיות זקופים. למעשה הם לא זקופים אלא מתאמצים באופן שגוי להחזיק את הגב , 

 בדיוק כמונו  גם הם לא יכולים לשנות את היציבה שלהם , היא  כבר הפכה להרגל , והבעיה עם ההרגל שהוא כול כך עמוק שההערכה התחושתית הפנימית שלהם  השתבשה , ההרגל מוביל אותם שוב ושוב לאותה יציבה שגויה. אותה היציבה שתלווה אותם עוד  שנים רבות ושבאופן בלתי נימנע תוביל לפציעות מאמץ בחייהם הבוגרים.

 לצערי אני נתקלת בלא מעט מיקרים של ילדים ונוער שעוסקים בספורט הישגי שדוחף את גופם לקצוות היכולת, ורבים מהם כבר סובלים מפציעות מאמץ .

משגנות (רצון עז להצליח בכל מחיר) משולבת בשימוש קלוקל של הגוף  מחריפה את הפגיעות לפציעות מאמץ.

בנוסף כתוצאה מישיבה ממושכת מול המחשב  בבית ובבית הספר גדלה הנטייה לכאבי גב אצל בני נוער רבים בימנו

וחבל מאוד  שלמערכת החינוך אין כלים להתמודד עם התופעה.

אבל יש הרבה שניתן ליישם כדי  להקדים תרופה למכה או כדי  ליצור שיפור ולמנוע החמרה :

יצירת התנאים הפיזיים הנכונים והכי חשוב- מהות הגישה שלנו לתיקון.

ביצירת התנאים הפיזיים אני ממליצה על כסאות או שרפרפים  נמוכים המאפשרים מגע כף רגל מלא עם הרצפה כך שהברכיים באופן טבעי נמצאות מעל קצות האצבעות. הדבר מקנה לגב יציבות ומעודד הטבעה של הרגלים נכונים. 

עמדות מחשב שמתאימות בגובהן למידותיו של הילד. (לשם כך ניתן לקבל ייעוץ ממומחה ארגונומיה.)

להימנע  מישיבה על ספות רכות מידי הגורמות לשקיעה של עמוד השדרה. ניתן לתמוך את הגב עם תומך גב מתאים.( אני ממליצה על קומפי קוואלה שמתאים גם לילדים קטנים)

לעניות דעתי ישיבה ממושכת על פופים גורמת להתמוטטות עמוד השדרה ולהטבעת יציבה קלוקלת.

מסך הטלוויזיה  צריך להיות ביחס ישר למבט הילד מבחינת הזווית והגובה. כדאי להימנע מישיבה על הריצפה כשמסך הטלוויזיה גבוהה מהמבט, זה מאלץ את הראש לנטות ולהימשך לאחור , ומוביל ליצירת לחץ ושקיעה של עמוד השדרה.

חופש לתנועה:  הגבילו את משך הישיבה מול מסך הטלוויזיה והמחשב ,בחלק מהמשפחות זה כרוך במאבק לא נעים , אך חוסר התנועה שנוצר כתוצאה מצפייה ממושכת בטלוויזיה מזיק  להתפתחות יציבה תקינה נקודה. נסו להגדיר מהו מקסימום זמן הצפייה (3 שעות זה הרבה)ונסו לחלק אותו למקטעים של חצאי שעה.   החופש לנוע במשחק פעיל שקט או ערני , פשוט מאפשר לגוף להיות במיטבו. נסו לבלות בחוץ כמה שיותר זמן גם בימים חורפיים נעימים. לנו זה לפעמים קצת מאמץ אך הילדים בדרך כלל לא יהססו ויעדיפו להיות בחוץ.

 ישיבה על הריצפה: רבים מאיתנו היום טועים לחשוב שישיבה על הרצפה במה שניקרא ישיבה מיזרחית היא בריאה ונכונה. 

מהכרותי עם ביה"ס אלטרנטיבי בו לא משתמשים בכיסאות בכלל זוהי תפיסה מוטעית

מתלונות של הורים בודדים ומצפיה  בסרט שתיעד בה"ס כזה, שמתי לב שלילדים הללו יש גבות מאוד כפופים ושכך הם יושבים ולומדים. כיפוף הגב הזה יוצר מאמץ מוגבר ולחץ על חוליות עמוד השדרה. ישיבה מזרחית ממושכת , מצריכה גב מאוד חזק ויציב, שמפצה על כך שהרגלים אינן פעילות ,

ישיבה אלטרנטיבית להבנתי צריכה להיות על שרפרפים נמוכים, שמעודדים את השימוש ברגלים והייצוב שהנחת הרגלים על הריצפה מעניקה לגב. 

תיקי בה"ס:

כיום כבר בביה"ס היסודי משקל התיק מוגזם לגילו ויכולותיו של הילד.

מנסים לפתור את הבעיה ע"י שימוש בילקוט מזוודה נגרר עם ידית, שוב ניתן לראות שמופעל עומס לא רצוי על הזרוע ומפרק הכתף והשכמה.  גוף הילד נימצא במעיין עיוות כשחצי גופו העליון נאלץ להיות מסובב לאחור. ובכך נוצר לחץ לא בריא על חוליות עמוד השדרה ומתח שרירי צוואר מוגבר.

ילדים צריכים תיק גב טוב ותומך , עם מינימום חפצים , מחברות וכו" שימו רק מה שצריך באמת לאותו היום בתיק

חשוב לשים לב שרצועות התיק יקוצרו למינימום האפשרי, כך שהתיק יהיה מונח צמוד וגבוהה על גב הילד, פעולה זו תפחית מהעומס הכללי.

 מהות הגישה לשינוי

 ילדים נוטים להרגיש שאי הצלחה שלהם  מהווה איום לאהבה בלתי מותנית מצד הוריהם,ילדים שחווים ביקורת רבה ו" אי הצלחה"   ימצאו במצב של לחץ מתמיד להצליח  בכל מחיר והדבר מעודד שתיי תופעות : לחלק יתפתח דחף בלתי נילאה להצליח שמוביל לטונוס שרירי מוגבר ונכונות לצאת למלחמה תחת מבחן תחרותיות  שיוצרת מתח שרירי מוגבר, שמוביל לכאבי גב וצוואר , כאבי ראש, ושחיקה של מפרקים.

חלק ירגישו חוסר אונים , תבוסתנות ותחושת ויתור , ויפתחו עמוד שידרה ממוטט שמתבטא בגב כפוף, כתפיים שמוטות, תחושה של חוסר כוח ברגליים, עייפות, וכאבי גב וצוואר. 

טכניקת אלכסנדר מכירה בכוח ההרגל שלוכד את כולנו בדפוס שגוי, הייחודיות בטכניקה היא בגישתה ובהבנת הדרך ליצירת שינוי.

הטכניקה נותנת כלים פסיכו פיזיים שמעוררים  פעילות חדשה בגופו של התלמיד, פעילות שאינה נובעת מתוך מערך ההרגלים והדפוסים השגויים.

ההערכה התחושתית של התלמיד משתקמת והתלמיד מתחיל להשתמש בגופו באופן שאינו מייצר יציבה לקויה.

התיקון נוצר באופן לא ישיר, ומתאפשר ע"י יישום  ותרגול של גישה שאינה שיפוטית, ביחס להצלחה וכשלון.

גישה שמפשרת לצאת מהדפוס הפיזי של גב ממוטט או מוחזק לסירוגין.

כיצד מתנהל שעור?