טכניקת אלכסנדר יעילה ביותר לשיכוך כאבי גב

שיטת אלכסנדר יעילה לשיכוך כאבי גבמחקר גילה ששיטה אלטרנטיבית לשיפור היציבה יעילה יותר בטיפול בבעיות גב מאשר טיפולים קונבנציונליים – מאת גראהם טיבטס וג'סיקה סולטר (אנגליה).
הטלגראף, 20.8.2008

כתב העת הרפואי החשוב BMJ פרסם בגיליונו החדש מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה. בניסוי המדעי הגדול הראשון בנושא טיפולים אלטרנטיביים בכאבי גב התברר שלאחר שנה אחת של לימוד טכניקת אלכסנדר הצליחה שיטה זו לצמצם את הסימפטומים במידה משמעותית.  עיסוי, לעומת זאת, הציע תועלת מועטה בטווח הארוך.

טכניקת אלכסנדר מלמדת אנשים להניע את גופם נכון על ידי שימוש בשרירים שהוזנחו, כדי לשפר את שיווי המשקל שלהם ולתקן את היציבה.

בעיות צצות בעקבות שימוש יתר בשרירים מסוימים והזנחתם של אחרים בחלקים שונים של הגוף, לא רק של הבטן והגב.  אך ברגע שחוסר האיזון הזה בא על תיקונו, הלוקים בו יוכלו לסגל לעצמם שימוש טוב יותר בגופם בכל פעולות היום-יום, כמו ישיבה, עמידה או הליכה.

הישיבה הופכת נוחה יותר ומצמצמת את הרצון לקרוס. השימוש בטכניקת אלכסנדר רווח אצל בעלי מקצועות רבים, ביניהם שחקנים ועובדי משרד. נשים עושות בה שימוש כדי להתמודד עם צירי לידה.

לאחר שנה של טיפולים בשיטות השונות, מטופלים שהשתתפו במחקר וקיבלו טיפול קונבנציונלי, כגון עיסוי, דיווחו על 21 ימים של כאבי גב בחודש, ואילו אנשים שקיבלו 24 שיעורים בטכניקת אלכסנדר סבלו רק 3 ימים בחודש מכאבי גב. בנוסף, על פי הממצאים שפורסמו ב-British Medical Journal Online, הקבוצה של טכניקת אלכסנדר  דיווחה על איכות חיים משופרת. פרופ' פול ליטל, מומחה לעזרה ראשונה, שניהל את המחקר, אמר: "עיסוי יכול לעזור בטווח הקצר, ואילו טכניקת אלכסנדר שומרת על יעילותה גם לאחר שנה." "התוצאות האלה נכונות לגבי רוב המטופלים הסובלים מכאבי גב כרוניים או מכאבי גב חוזרים."

השיטה פותחה בסוף המאה התשע-עשרה על ידי פרדריק מתיאס אלכסנדר, שחקן במה יליד טסמניה, שהופיע על במות בסידני ובמלבורן בקריאת מחזות של שקספיר. במהלך הקריאה היה קולו אובד לו, והוא הניח ששימוש גרוע בשרירי הגרון שלו גרם לכך. כאשר בדק את עצמו מול מראות גילה שיש לכך קשר להפעלה לקויה של הגוף שלו בכללותו. הוא הבין שיהיה עליו לשנות את ההרגלים שלו, וללמוד מחדש כיצד להפעיל את גופו בדרך שונה מהדרך האינסטינקטיבית שבה נהג עד אז. רבים ממשיכים ללמוד את הטכניקה שפיתח בעקבות תגליתו, ביניהם ניתן למנות את השחקנים ג'ון קליז ופול ניומן ואת הדוכסית מיורק.

טכניקת אלכסנדר עוזרת לאנשים להתגבר על בעיות של קואורדינציה בהם הם נתקלים, למשל כאשר הם רוכנים על שולחן או עולים במדרגות. הם לומדים להיות מודעים לשימוש המוגזם שלהם בשרירים מסוימים בעודם מזניחים שרירים אחרים. השימוש המאוזן יותר בשרירים מחזק את השרירים המנוונים, בלי צורך בתרגול מיוחד. הטכניקה נלמדת בשיעורים פרטיים עם מורה מוסמך.

על פי הערכות, כ-85% מהאוכלוסייה בבריטניה מתנסים בכאבי גב בזמן כלשהו, וזה עולה לשירותי הבריאות כ-500 לי"ש בשנה. מחקר קודם הראה שטכניקת אלכסנדר ועיסוי יכולים לעזור בהפגת הכאבים בטווח הקצר, אך רק מעט היה ידוע באשר לתוצאות בטווח הארוך. פרופ' ליטל, מאוניברסיטת סאוסהמפטון ועמיתים מאוניברסיטת בריסטול גייסו 579 מטופלים הסובלים מכאבי גב כרוניים או חוזרים, לשם השוואת היעילות של עיסוי, תרגול פיזי וטכניקת אלכסנדר בהפגת כאבי הגב. למטופלים אלו נשלחו שאלונים לגבי מוגבלותם כעבור שלושה חודשים וכעבור שנה, בהם התבקשו לדווח באלו פעילויות הייתה להם מגבלה כתוצאה מכאבי הגב שלהם, כמו הליכה איטית יותר מהרגיל או הימנעות מפעילויות מחוץ לבית. תרגול פיזי נמצא הפחות יעיל בצמצום ימי הכאב. פרופ' ליטל אמר: "כאב גב הוא מצב שכיח המביא את המטופל לקבלת עזרה ראשונה והוא אחד הגורמים השכיחים ביותר למוגבלות בחברות המערביות." "עד כה רק התערבויות מעטות התבררו כעוזרות במידה משמעותית למטופלים עם כאבי גב כרוניים בטווח הארוך." "סדרה בת 24 שיעורים בטכניקת אלכסנדר בעזרת מורים מוסמכים מספקת תועלת ארוכת טווח למטופלים הסובלים מכאבי כרוניים או חוזרים."

קמאל טאפן, יו"ר ארגון המורים הבין-לאומי לטכניקת אלכסנדר (STAT), אמר: "במשך למעלה ממאה שנים אנשים מכל שדרות החיים למדו את הטכניקה של אלכסנדר כדי להתגבר על כאבי הגב שלהם. אנחנו שמחים שהמחקר הקליני הרציני הזה הוכיח ששיעורים בטכניקת אלכסנדר אכן יעילים. שיעורים של אחד על אחד אצל מורי ה-STAT לימדו את משתתפי המחקר לשפר את השימוש שלהם בגופם, לרכוש שיווי משקל טבעי, קואורדינציה ומיומנויות תנועה, וכן לזהות הרגלי פעילות שגויים שגורמים לכאביהם או שמחמירים אותם, ולהימנע מהרגלים אלה.